Uzależnienie od Internetu – „fejsbook” czy „grejsbook”?

W 1996 roku na 104. corocznej konwencji Amerykańskiego Stowarzyszenia Psychologicznego w Toronto po raz pierwszy poruszono problem uzależnienia od Internetu. Autorką wystąpienia była Kimberly Young z Uniwersytetu w Pittsburgu. W swojej pracy „Internet Addiction: The Emergency of New Clinical Disorder” – „Uzależnienie od Internetu: Zagrożenie nowym zaburzeniem psychicznym”) zwróciła uwagę na fakt, że niektórzy użytkownicy Sieci stali się uzależnieni od Internetu w sposób podobny jak inni uzależniają się od narkotyków, alkoholu czy hazardu (Young 1997)

Popadnięcie w różnego rodzaju uzależnienia to jedna z najbardziej radykalnych i bolesnych form degradacji człowieka. Uzależnienia powodują bowiem utratę wolności i prawdy, często kryzys wiary, nadziei i miłości, kryzys więzi i wartości. Człowiek potrafi uzależnić się niemal od wszystkiego: od określonych osób, rzeczy, sytuacji czy substancji chemicznych; od telewizji, Internetu, komputera, muzyki czy sportu, popędów, jedzenia i emocji…

Z reguły najbardziej bolesnymi formami zniewoleń, które powodują najbardziej drastyczne i bolesne konsekwencje, są wszelkie uzależnienia chemiczne związane z regularnym sięganiem po środki uzależniające (Dziewiecki 2000).

Według NCIS uzależniony
jest ten, kto:

  1. Nie potrafi kontrolować czasu spędzanego przy komputerze;
  2. Kłamie na temat długości czasu spędzanego na korzystaniu z komputera;
  3. Cierpi negatywne konsekwencje z powodu długiego czasu spędzanego
    przy PC*;
  4. Traci zasady moralne w związku z wykorzystywaniem fałszywych
    personaliów;
  5. Przecenia ważność komputera w swoim życiu;
  6. Doświadcza mieszanych uczuć: euforii i poczucia winy z powodu „bycia
    na sieci”;
  7. Staje się przygnębiony, gdy jego sesja zostanie przerwana przez kogoś z
    zewnątrz;
  8. Jest ciągle zajęty korzystaniem z komputera w celach rozrywkowych;
  9. Używa komputera jako ucieczki od smutku i przygnębienia;
  10. Ma kłopoty finansowe z powodu nadmiernego korzystania z komputera;

Źródła http://kss.student.kul.lublin.pl/files/61/Studia%20z%20psychologii%20w%20KUL/WolpiukOchocinska.pdf

http://fdds.pl/wp-content/uploads/2016/05/Wojtasik_rodzice_wobec_zagrozen_dzieci.pdf

W obliczu tych zagrożeń, których również doświadczamy zapraszamy do posłuchania https://youtu.be/onyVD6vFHmE

https://youtu.be/onyVD6vFHmE
Grejsbook, dlaTego 2019